زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع

پروفیل درز انبساط

پروفیل درز انبساط در واقع برای فاصله مشخص شده میان دو بخش سازه‌های فلزی یا بتونی استفاده می‌شود که با توجه به موقعیت‌هایی که از قبل مهندس سازه برای جذب جابجایی‌های سازه در نظر گرفته به کار می‌رود. اهمیت استفاده از این پروفیل درز انبساط یکی از مواردی است که باید حتما مهندسان ساختمان به آن توجه ویژه داشته باشند زیرا در غیر این صورت خرابی‌هایی را به بار خواهد آورد. در این مطلب قصد داریم بیشتر با پروفیل درز انبساط آشنا شویم پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

پروفیل درز انبساط - trapasystem.com

ضوابط شهرسازی مربوط به درز انبساط

پروفیل درز انبساط یکی از مواردی است که در ساخت و ساز اهمیت بسیار زیادی دارد. بر اساس قانون پیمانکاران وظیفه دارند برای ساخت سازه هایی که نیاز به درز انبساط دارند ملزم هستند که این درزها را حتما در داخل ساختمان مورد استفاده قرار دهند. اگر این مورد رعایت نشود مهندس ناظر حتما تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

مرجع قانونی برای نظارت بر اجرا و دارا بودن درز انبساط و استفاده از پروفیل درز انبساط در ساختمان‌های واجد شرایط، قانون ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ است. یکی از شکایاتی که در ارتباط با مسائل ساختمان سازی وجود دارد و دارای پرونده قضایی هستند مربوط به عدم رعایت درز انبساط است. فقدان درز انبساط و پروفیل درز انبساط در داخل ساختمان، امنیت مالی و جانی افرادی را که در آن ساختمان زندگی می‌کنند به خطر خواهد انداخت.

ضوابط درز انبساط و پروفیل درز انبساط ساختمان‌هایی باید اجرا شود که دارای شرایط زیر هستند:

  • ساختمان‌هایی که نسبت طول به عرض آن‌ها ۱ به ۳ است.
  • ساختمان‌هایی که بیش‌تر از ۴ طبقه هستند.
  • ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش‌تر از ۵۰ متر
  • ساختمان‌هایی که در مجاور بناهای فرسوده هستند.

زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع

برای زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع ، حتما از افراد کاردان و با تجربه در این زمینه بهره مند شوید زیرا هر گونه انتخاب نوع پروفیل نامناسب به منظور ایجاد پوشش مطلوب می تواند نه تنها کارایی مطلوب نداشته باشد بلکه در مرحله بعد به هزینه ی گزافی برای تعمیر و تعویض منجر گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تراپاسیستم در ارتباط باشید.

معرفی پروفیل پوشش درز

پروفیل پوشش درز چیست و چه کارایی دارد؟ در ادامه در نظر داریم به طور کلی اطلاعات مفیدی در مورد آن دهیم با ما همراه باشید. قبل از ارائه ی اطلاعات مختلفی در مورد پروفیل درز لازم است با دو اصطلاح مهم و پر کاربرد در این راستا آشنا شویم.

درز انبساط به عبارت بهتر به فاصله ی تعریف شده وسط دو قیمت یک سازه اطلاق می شود که توسط مهندس به منظور جذب جابجایی های سازه در نظر گرفته می شود. جابه جایی سازه دلایل مختلفی دارد که شامل دما، لرزه و نوسان می باشد. هر کدام از عامل های یاد شده می تواند سبب جابه جایی سازه گردد.

درز انقطاع بین دو ساختمان اداری و یا مسکونی مجاور اعمال می گردد که در صورت وقوع هرگونه حادثه بتوان از تخریب همزمان آنها جلوگیری کرد. زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انقطاع و انبساط مزیت های بسیاری دارد که از مهمترین آن می توان به ایجاد استقامت اشاره کرد.

زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع

بیشترین پرسش هایی که کاربران درباره ی درز انبساط در گوگل جست و جو میکنند .

درزهای انبساط بتنی به دال ها فضای کافی برای حرکت می دهد که به جلوگیری از ترک و کمانش کمک می کند. بدون این درزها، حتی کمی حرکت باعث ایجاد فشار و تنش بر روی بتن می شود. در نهایت نقاط ضعیف می توانند ترک بخورند یا کمانش کنند.

درز انبساط بتن – یا درز کنترل – شکافی است که به بتن اجازه انبساط و انقباض را در زمان تغییر دما می دهد. این یک شکاف بین بتن و سایر بخش‌های سازه ایجاد می‌کند تا امکان حرکت بدون ایجاد تنش را فراهم کند، که در نبود درز انبساط می‌تواند منجر به ترک شود.

نصب زیرسازی پروفیل درز انبساط و انقطاع

بارهای اعمال شده بر روی ساختمان در اثر حوادث مختلف از دلایل اصلی تخریب ساختمان ها می باشد به همین دلیل پیگیری های بسیار سختگیرانه ای به منظور کاهش خطرات احتمالی مد نظر است. بر اساس آیین نامه ی ۲۸۰۰ ایران به کارگیری پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع امری ضروری و الزامی می باشد. از آنجا که به منظور زیبایی و عوامل مختلف سازه های مختلفی در کنار هم با فاصله ی بسیار کم ساخته می شود در صورت ایجاد هرگونه زمین لرزه ای به تخریب شدیدی منجر خواهد شد.

استفاده ی نامطلوب از پروفیل درز و یا عدم استفاده ی آن می تواند باعث گسیختگی گوشه های ساختمان و یا ایجاد ترک در بخش های مختلف آن گردد. از سوی دیگر گفتنی ست که نصب هر گونه پروفیل درز نامناسب در سال های بعدی نیازمند تعویض و تعمیر بوده و این امر می تواند به صرف هزینه های گزاف منجر گردد.

تماس با تراپاسیستم

تنوع پروفیل درز انبساط و انقطاع

در یک دسته بندی کلی انواع پروفیل ها شامل موارد زیر می باشند:

  • پروفیل جهت نصب در کف
  • پروفیل جهت نصب در سقف و دیوار
  • لاستیک آب بندی
  • مسدود کننده های آتش

برای انتخاب و استفاده ی مطلوب از پروفیل درز نیز باید نکات اولیه مهمی در نظر گرفته شود. پروفیل ها بعد و یا قبل از پوشش قابل اجرا می باشند در صورتی که هنوز پوشش ها نهایی نشده باشند کارفرما بخواهد از پروفیل استفاده شود می تواند گزینه ی توکار را در اولویت قرار داد. برای محل هایی که در معرض آب هستند ،می توان از پروفیل های آب بندی استفاده کرد. گفتنی است که این محصولات در مقابل برخی از مواد شیمیایی حساس هستند به همین دلیل باید در انتخاب آنها در نظر داشته باشید که قرار است پروفیل یاد شده با چه موادی در ارتباط باشد.

زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع

مصالح مناسب جهت استفاده در درز انبساط

برای پر کردن درزهای انبساط باید موادی به کار گرفته شود که جنس آن‌ها برای شرایط محیطی و فشاری مناسب که روی آن ها قرار می‌گیرد مناسب باشد. ویژگی‌هایی که این مصالح باید داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

  • منعطف بودن بالا و عدم ایجاد اتصال مقاوم با دیوارهای درز
  • دارا بودن قابلیت شکل پذیری در مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • طول عمر و دوام بالایی داشته باشد.

پروفیل درز انبساط باید از موادی پر شوند که توانایی انعطاف بالایی داشته باشند. این مواد شامل بیومتین‌ها و فیلرها، چوب پنبه، شن و قیر هستند و هرگز نباید از این‌ها خالی بمانند. البته گاهی اوقات باید از موادی که آب‌بندی کننده هستند استفاده شود درزها را در برابر رطوبت و گرد و غبار در امان نگه داشت.

اهمیت بسیار بالایی امر پر کردن و آب بندی درزهای انبساطی دارند که نباید از آن ها چشم پوشی شود. زیر خالی ماندن فضاها مشکلاتی مانند نشت آب در فصول بارانی، افزایش حشرات موذی و .. را به بار خواهد آورد. باید در نظر داشت که مصالح پوشش پروفایل درز انبساط با توجه به مبحث ۵ مقررات ملی ساختمان می تواند جنسی از آلومینیوم، برنز، مس، چوب، لاستیک یا ادغامی از این موارد باشد.

پروفیل درز انبساط - trapasystem.com

نکات مهم در خرید پروفیل درز انبساط

برای خرید پروفیل درز انبساط باید حتما مواردی ارزیابی شود و به خوبی به آن‌ها دقت شود تا خریدی مناسب صورت گیرد. باید در نظر داشته باشید که پروفیل درز انبساط قرار است در چه مکانی مورد استفاده قرار گیرد. محل مصرف پروفیل و محیطی که قرار است به کار گیری شود یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

قیمت‌هایی که در بازار برای پروفیل درز انبساط تعیین شده است نرخ ثابتی نیست و یکی از دلایل این تفاوت قیمت را می‌توان تفاوت در کیفیت کار دانست. پروفیلی که خریداری می‌شود باید سالیان زیادی کار کند و در معرض جوهای متعددی قرار خواهد گرفت پس کیفیت کار باید یکی از مهمترین فاکتورهای خرید باشد.

مواد مصرفی در تولید پروفیل درز انبساط و وزن آن هم از نکاتی است که در موقع خرید بهتر است بررسی شود با توجه به نوع کار و سازه خریداری شود.

نمایندگی فروش پروفیل درز انبساط

با توجه به این که برای پیشگیری از انتقال فشار و تنش‌های ساختمان‌هایی با بافت قدیمی که در جوار ساختمان در حال ساخت هستند و برای سوله سازی و پل سازی از پروفیل درز انبساط استفاده می‌شود پس باید برای خرید آن ها دقت لازم به عمل آید. برای خرید پروفیل درز انبساط حتما باید از نمایندگی‌های فروش این محصولات استفاده کرد.

این نمایندگی‌ها می‌توانند با کیفیت‌ترین پروفیل درز انبساط را در اختیار مشتری قرار دهند و از تنوع محصولات بالایی هم برخوردار هستند. قیمت‌هایی که در نمایندگی‌های فروش پروفیل درز انبساط برای پروفیل‌ها تعیین شده طبق کارخانه‌ای است که با آن قرار داد دارند و از این لحاظ می‌توان گفت خرید از نمایندگی‌ها یک کار مقرون به صرفه خواهد بود.

یکی از نمایندگی‌های مجاز و معتبر که در این زمینه مشغول فعالیت است تراپاسیستم بوده که عرضه کننده بهترین پروفیل درز انبساط است. این شرکت با دارا بودن سابقه‌ای طولانی در زمینه روش مصالح ساختمانی و همکاری با کشورهای خارجی توانسته خود را به عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در میان رقبای خود مطرح کند. رضایت مشتری و کیفیت کار از جمله عواملی بوده که نام تراپاسیستم را درخشان‌تر از همیشه کرده است.

قیمت زیرسازی و نصب پروفیل درز انبساط و انقطاع

هزینه ی نصب انواع پروفیل ها اعم از درز انبساط، پروفیل نبشی، نوار کنج و حتی پروفیل کفشور خطی و… به پارامترهای مختلف وابسته است که پس از یک ارزیابی کلی مشخص می شود. اگر چه برخی از افراد ممکن است تصور کنند که به کارگیری این نوع اقدامات هزینه ی اضافی می باشد ولی به کمک همین اقدامات به ظاهر غیر ضروری می توان از تخریب و به وجود آمدن مشکلات گزاف در اثر وقوع هرگونه حادثه جلوگیری کرد. مهندسین فعال معمولا پس از بررسی و ارزیابی کامل اطلاعاتی در مورد هزینه ی درخواستی در اختیار شما قرار خواهد داد.

باید و نبایدهایی در مورد پروفیل پوشش درز

زیرسازی و نصب پروفیل پوشش درز انبساط و انقطاع ساختمان مد نظر خود را به ما بسپارید تا با بهره مندی از بهترین گزینه ها از اقدامات انجام شده مطمئن باشید. ما مفتخر آن هستیم که با ارائه ی کیفیت عالی در همه ی این مدت توانسته ایم رضایت شما عزیزان را به دست آوریم. موقعیت نصب پروفیل درز به طور ویژه می تواند انتخاب مناسب ترین نوع آن را تحت کنترل قرار دهد. اگر درزها در بخش زیرین یا کف ساختمان باشد در این صورت باید برای انتخاب پروفیل مناسب بار ترافیکی ارزیابی گردد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره در خصوص موارد استفاده پروفیل های آلومینیومی و استیل در سازه و ساختمان خود با کارشناسان تراپاسیستم از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

پروفیل درز انبساط به اندازه‌ای در صنعت ساختمان سازی مهم است که برای آن قانون‌گذاری شده و به آن اهمیت ویژه داده‌اند. البته نمی‌توان گفت از درز انبساط تنها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود بلکه از ان برای ساخت سوله یا پل سازی هم استفاده می‌کنند. اصول این کار باید به خوبی رعایت شود تا اتفاقی برای افرادی که در آن محوطه هستند نیفتد. در صورتی که قصد دارید سازه‌ای را بنا کنید و نمی‌دانید که باید برای پروفیل درز انبساط یا درز انبساط چه کارهایی را انجام دهید می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت تراپاسیستم از مشاوران و کارشناسان این شرکت راهنمایی بخواهید. پس از دریافت اطلاعات لازم از قبیل طول و ارتفاع سازه، این مشاوران بهترین راهکار و بهترین نوع پروفیل را به شما ارائه خواهند کرد. از این که تا پایان ما را همراهی کردید سپاس گذاریم.

سوالات متداول پروفیل درز انبساط

درز انبساط به عبارت بهتر به فاصله ی تعریف شده وسط دو قیمت یک سازه اطلاق می شود که توسط مهندس به منظور جذب جابجایی های سازه در نظر گرفته می شود. جابه جایی سازه دلایل مختلفی دارد که شامل دما، لرزه و نوسان می باشد. هر کدام از عامل های یاد شده می تواند سبب جابه جایی سازه گردد.

  • منعطف بودن بالا و عدم ایجاد اتصال مقاوم با دیوارهای درز
  • دارا بودن قابلیت شکل پذیری در مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • طول عمر و دوام بالایی داشته باشد.
vd-seo 14 ژوئن, 2020