ال ای دی خطی

ال ای دی خطی به عنوان دستاوردی بزرگ در صنعت برق محسوب می­شود. به این علت که بازار استفاده از لوازم نوری را دچار تحولی عظیم کرد. یکی از دلایل افزایش مصرف انرژی و افزایش حجم گازهای گلخانه­ای در کل دنیا استفاده از لامپ­های رشته­ای می­باشد.این ال ای دی ها با مصرف جریان برق بیست میلی آمپر، سه برابر لامپ­های فلورسنت در همین مقیاس روشنایی و نوردهی دارد. خوشبختانه از سال ۲۰۰۷ به بعد تولید لامپ­ های ال ای دی خطی بسیار گسترش داشت تا جایی که برخی از کشورها استفاده از این لامپ­ های ال ای دی را اجباری کردند. در این نوشتار سعی کردیم به بررسی انواع لامپ­ های ال ای دی خطی، مزایا و معایب این لامپ­ ها بپردازیم.

ال ای دی خطی چیست؟

ال ای دی خطی (LED) یکی از انواع دیودهای نورافشان است که برای مواردی از قبیل روشنایی یا علائم هشدار برخی وضعیت­ها استفاده می­شود. لامپ­ های ال ای دی خطی در انواع تک رنگ و چند رنگ تولید می­شوند. مدل تک رنگ همانند دیودها دو پایه آند و کاتد دارند و ال ای دی چند رنگ دارای یک پایه کاتد و با توجه به هر رنگ یک پایه آند است. اولین ال ای دی خطی در سال ۱۹۶۲ میلادی وارد بازار شد که فقط در یک رنگ قرمز تولید می­شد و در دهه بعد رنگ­ های دیگر آن نیز وارد بازار شد. در ابتدای تولید ال ای دی ریسه ای بیشتر برای مدارهای الکترونیکی بکار گرفته می­شد ولی پس از گذشت زمان این لامپ­ها برای روشنایی نیز مورد استفاده قرار گرفتند تا جایی که امروزه انواع روشنایی به وسیله این لامپ­ها انجام می­گیرد.

ریسه ال ای دی خطی

استفاده از لامپ­ های ال ای دی خطی مزایای زیادی دارد که از جمله می­توان به مصرف کم انرژی، نوردهی بالا، نور سالم و سازگار با چشم و تنوع رنگ اشاره نمود. ال ای دی طبق فاکتورهای متعددی قابلیت تقسیم­ بندی دارند که یکی از این قابلیت­ ها تقسیم بندی بر اساس شکل ظاهری این لامپ­ ها است. یکی از پرکاربردترین تقسیم بندی این لامپ­ ها بر اساس شکل ظاهری لامپ­ های ال ای دی شاخه­ ای است.

انواع ال ای دی خطی

ال ای دی خطی انواع مختلفی دارد که نیاز است برای درک بهتر و کاربردی­تر این نوع لامپ­ها با انواع آن آشنا شوید.

چراغ­ های خطی روکار اولین نوع لامپ ­های ال ای دی خطی هستند. همانطوری که از نام این نوع لامپ­ها پیداست استفاده از این لامپ­ها باعث می­شود دیگر نیازی به ایجاد برش و شیار بر روی دیوار نباشد. چنانچه قصد دارید فضایی را نورپردازی کنید که قبلا سقف و دیوارهای آن نورپردازی شده­اند استفاده از چراغ­ های روکار بهترین گزینه برای شما می­باشد. در مقابل باید به این نکته دقت داشته باشید که اگر قصد تعویض یا بروز رسانی سیستم نورپردازی منزل خود را دارید استفاده از چراغ­ های خطی روکار کمک زیادی به شما می­کنند. بیشترین کاربرد ال ای دی روکار استفاده در ساختمان­ های تجاری، اداری و هتل ­ها است.

دومین نوع ال ای دی خطی چراغ­ های توکار است. برای استفاده از این نوع چراغ­ها باید قبل از هر اقدامی محل نصب و فضایی که برای این کار در نظر گرفته­اید را مشخص کنید. در حال حاضر چراغ­های خطی توکار در ابعاد و انواع مختلفی در بازار وجود دارند و شما در زمان خرید باید دقت داشته باشید که گزینه­ای را انتخاب کنید که با محل نصب شما همخوانی داشته باشد تا در زمان نصب مشکل برای شما پیش نیاید. بیشترین کاربرد این ال ای دی توکار استفاده در بیمارستان­ ها، ساختمان­های مسکونی و ساختمان­ های تجاری و اداری است.

سومین نوع ال ای دی خطی چراغ­ های خطی آویز است. این نوع چراغ در ابعاد مختلفی تولید و وارد بازار می­شود. از مهم­ترین مزیت­های استفاده از این نوع چراغ ­ها سهولت در جداسازی ارتباط است. به عبارتی شما به راحتی می­توانید آن را در محل جدید نصب کنید. از این نوع لامپ در مکان­هایی که سقف بلندی دارند استفاده می­شود. استفاده از لامپ­ های ال ای دی خطی آویز بخاطر ظاهر دکوراتیوی که دارند در بوتیک­ ها، رستوران­ های مجلل، ساختمان ­های اداری و تجاری بیشتر به چشم می­خورد.

کاربرد ال ای دی خطی در نما

ال ای دی خطی در حال حاضر در کشورهای پیشرفته و مدرن برای نورپردازی و ایجاد روشنایی بر روی دیوارها، نمای ساختمان­های تجاری و ایجاد پرده نور در سطح­های مختلف مانند دیوار و پل مورد استفاده قرار می­گیرد. علاوه بر این موارد ساخت انواع چراغ­های خطی رنگی مثل پرچم را می­توان از دیگر کاربردهای ال ای دی خطی در نما دانست.

کاربرد ال ای دی خطی در طراحی داخلی

ال ای دی خطی از ظاهری بسیار زیبا و مدرن برخوردار است به خاطر همین موضوع با معماری داخلی ساختمان سازی­های امروزه بخصوص در واحدهای اداری سازگاری بسیاری دارد. شما می­توانید لاین­های نوری متعددی را در عرض­های متفاوت با استفاده از ال ای دی خطی در انواع معماری و طراحی داخلی بکار ببرید. استفاده از ال ای دی­های خطی باعث ایجاد فضایی بسیار منظم با میزان نوردهی بالا و در مقابل میزان مصرف انرژی کم­تر می­شود. علاوه بر این موارد تنوع رنگ بالا و ابعاد مختلف از دیگر مزیت­ های استفاده از این لامپ­ های ال ای دی است که این امکان را در اختیار شما قرار می­دهد تا در شرایط مختلف از این محصول استفاده کنید و محیط را کاملا مطابق سلیقه خودتان تزئین کنید. لاین­های نوری بصورت کاملا منظم در حالت­های موازی، مورب یا منقطع به وسیله استفاده از مدل­های مختلف چراغ­های خطی بصورت توکار، روکار و آویز جهت نورپردازی فضا قابل طراحی هستند. چراغ خطی آویز ظاهری بسیار زیبا و مدرن دارد و قابلیت نورپردازی در فضاهایی با معماری داخلی اکسپوز یا فضاهایی با نوع طراحی مینیمال دارد. از دیگر استفاده­های ال ای دی خطی افزایش نور در داخل کابینت­ها است که فضای داخل کابینت را بصورت کاملا پیشرفته روشن می­کند.

مزایای استفاده از ال ای دی خطی

مشخصات فنی ال ای دی خطی

تا اینجای مطلب با انواع تکنولوژی لامپ­های ال ای دی خطی آشنا شدیم. اکنون می­خواهیم با ذکر یک نمونه از این نوع لامپ­ها به شرح المان­های خاصی  بپردازیم که با توجه به هر نوع لامپ متغییر است. این توضیحات در اصل زبان گویای این محصول هستند. البته دقت داشته باشید تمامی مشخصات فنی مربوط به هر لامپ بر روی بسته­بندی آن کاملا توضیح داده شده است.

ریسه خطی هفتاد سانت

ضخامت این ریسه­ها حدودا دوازده میلی­متر است. میزان مصرف برق ریسه­ها بسیار پایین است، ضد آب هستند و قیمت آن­ها بسیار مناسب است. بنابراین گزینه بسیار خوبی برای نورپردازی فضای منزل یا محل کار شما است. میزان ولتاژ مصرفی این ریسه­ها ۲۲۰ ولت است. تعداد ال ای دی هر ریسه هفتاد­و­چهار عدد است. جنس بدنه این ریسه­ها آلومینیوم و جنس کاور آن­ها پلاستیکی است. نوع چیپ این ریسه­ها ۵۷۳۰ اس­ام­دی است و طول عمری در حد ۳۰۰۰۰ ساعت دارند.

فرق ال ای دی خطی با اس ام دی خطی

فرق ال ای دی خطی با اس ام دی خطی این است که زاویه نور اس ام دی­ ها بسیار بالاتر است. به عبارتی اس ام دی ­ها عیب اصلی ال ای دی­ ها را پوشش می­دهند. ال ای دی خطی نور متمرکزی دارد و خوب پخش نمی­شود در مقابل اس ام دی­ها زاویه تابش ۱۲۰ درجه دارند که این میزان تابش نور از لامپ­های هالوژن هم بیشتر است. از بزرگترین تحولاتی که اس ام دی­های خطی بوجود آورد میزان لومن خروجی بیشتر در مقابل مصرف انرژی کمتر است. همین مسئله باعث شد اس ام دی­ها قدرت بیشتر و کارآمدی بالاتری از ال ای دی­های قدیمی داشته باشند. اصول کلی اس ام دی­ها این است که اس ام دی کمتر و بزرگتر لومن خروجی بیشتری را تولید می­کند. لامپ­های اس ام دی با دو سر پیچ  GU10 و MR16 تولید می­شوند.

تفاوت ال ای دی خطی با اس ام دی

اس ام دی­ها طول عمر بیشتری نسبت به لامپ­ های ال ای دی دارند. درست است که ال ای دی­ها طول عمر بالایی دارند اما اس ام دی­ها از این مقدار هم بالاتر رفته ­اند. برای نمونه حباب ال ای دی استاندارد GU10 حدودا ۳۰۰۰۰ ساعت طول عمر دارد اما طول عمر اس ام دی­ها برابر ۵۰۰۰۰ ساعت است. در یک مقایسه کلی باید گفت اگر شما برای کل فضای منزلتان از لامپ­های اس ام دی استفاده کنید میزان هزینه نگه­داری و تعویض این نوع لامپ­ها کم­تر است. اس ام دی­ها قابلیت نصب روی سطح صاف را دارند و همین مسئله باعث می­شود جای کمتری را اشغال کند. لامپ­های اس ام دی با کلیه تجهیزات روشنایی که مخصوص لامپ­های هالوژن است همخوانی دارند و می­توانند جایگزین این لامپ­ها شوند. طبق همه­ی این مواردی که گفته شد اس ام دی­ها نسل دوم لامپ­های ال ای دی خطی هستند و از لحاظ کاربردی از لامپ­های ال ای دی خطی کاربرد بیشتری دارند. اگر برای فضایی که مدنظر دارید دنبال محصولی هستید که هزینه کمتری پرداخت کنید در مقابل کارآیی بیشتری داشته باشد اس ام دی­ها بهترین گزینه برای شما می­باشند.

از ال ای دی خطی در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از مهم ترین کاربردهای ال ای دی خطی می توان استفاده از این چراغ ها در اماکن عمومی، کلیه مجتمع های مسکونی و تجاری، دفاتر کاری و اداری، سالن های جلسات، رستوران ها و کافه های مجلل، مجتمع های مسکونی، راهرو بین طبقات، بالکن خانه های مسکونی و اداری، سرویس بهداشتی ها، نمای خارجی ساختمان ها، سالن های مترو و…را نام برد.

معایب استفاده از ال ای دی خطی

در مقابل مزیت های بسیار بالای لامپ های ال ای دی خطی معایبی را می توان برشمرد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.
*در صورت خاموش بودن این چراغ ها زیبایی نمای ساختمان کمتر می شود.
*در صورت استفاده از ال ای دی خطی به روش توکار ارتفاع سقف کمتر می شود.
*در صورت عدم نصب در محیط مناسب میزان بهره وری کمتری خواهند داشت.
*نیاز به نصب تخصصی این لامپ ها
*نیاز به زیرساخت پیچیده و سخت

قیمت ال ای دی خطی

ال ای دی خطی از دسته چراغ­هایی است که در صنعت نورپردازی مدرن امروز محبوبیت بسیار بالایی دارد. همین میزان تقاضای بالای معماران، مصرف­کنندگان و طراحان باعث تنوع زیاد عرضه این چراغ­ها در بازار شده است. قیمت ال ای دی خطی بسیار متنوع است و بسته به نوع چیپLED، جنس بدنه، نوع درایور، سیستم عملکرد آن در هر لامپ متفاوت می­باشد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت ال ای دی خطی

عوامل مختلفی بر میزان قیمت ال ای دی خطی تاثیرگذار است که عبارتند از:

*اولین مورد توان پنل ال ای دی خطی است. در بازار روشنایی هرچه توان یک چراغ افزایش داشته باشد عملکرد آن پیچیده­تر است و به تبع این عملکرد قیمت آن بیشتر خواهد شد. بخاطر همین مسئله برای روشنایی فضایی که مد نظر دارید سعی کنید بهینه­ترین میزان روشنایی را در نظر بگیرید. چرا که پنل ال ای دی خطی با میزان توان پایین ممکن است فضای مد نظر شما را به اندازه کافی روشن نکند.

*دومین موردی که بر قیمت ال ای دی خطی تاثیر می­گذارد ابعاد پنل ال ای دی سقفی است. پنل ال ای دی خطی در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که تولید کنندگان بسته به نوع طراحی شما این چراغ­ها را در ابعاد و انواع مختلف تولید می­کنند. به تبع هرچه ابعاد این پنل­ها بزرگتر باشد هزینه پرداختی شما بیشتر خواهد بود.

*سومین مورد تاثیر گذار بر روی قیمت ال ای دی خطی کیفیت نور این چراغ­ها است. برای اینکه شما ارزش نوری یک چراغ را شناسایی کنید می­توانید مشخصات نوری پنل ال ای دی را مطالعه کنید یا با چشم خود میزان نور این چراغ­ها را بسنجید. اضافه بر این موارد نظر یک متخصص در این زمینه می­تواند راهگشای مشکل شما باشد.

*مورد بعدی تاثیر گذار بر قیمت ال ای دی خطی کیفیت درایو این چراغ­ها است. کیفیت درایو الکتریکی یکی از عواملی است که هم بر روی قیمت این چراغ­ها هم بر طول عمر این چراغ­ها تاثیرگذار است. در صورت کیفیت یکسان قطعات، درایور بزرگتر، قابلیت خنک کنندگی بیشتر و در نتیجه طول عمر بالاتری دارد. الومینیومی که در بدنه درایور بکار رفته است تاثیر زیادی بر کنترل حرارت دارد.

*آخرین مورد از موارد تاثیر گذار بر قیمت ال ای دی خطی گارانتی پنل ال ای دی است. پنل ال ای دی معمولا در تعدا بالا مورد استفاده قرار می­گیرند و از جمله چراغ­هایی هستند که به عنوان روشنایی عمومی از آن­ها استفاده می­شود از این رو خرابی یا سوختگی این چراغ­ها روشنایی فضا را مختل می­کند که باعث صرف هزینه بیشتر و وقت زیادتری می­شود. از همین رو بهتر است با صرف هزینه بیشتری ال ای دی را خریداری کنید که گارانتی مدت­دار و مطمئنی رای تعویض داشته باشد.

نکات مهم قبل از خرید ال ای دی خطی

بهتر است قبل از خرید ال ای دی خطی نکاتی را رعایت کنید که خرید موفق­تری داشته باشید. مهم­ترین این نکات عبارتند از:

میزان مصرف

اولین عامل مهمی که قبل از خرید لامپ­ های ال ای دی خطی باید به آن توجه نمود میزان مصرف انرژی آن و بهره­وری این لامپ­ ها است. در زمان خرید این لامپ­ ها مهم است توان لامپ­ ها را در نظر بگیرید. لامپ­های ال ای دی نسبت به لامپ­های سنتی وات کمتری نیاز دارند که همین علت باعث صرفه­جویی در مصرف انرژی و هزینه شما می­شود. سعی کنید یک لامپ ال ای دی خطی با وات متناسب انتخاب کنید تا روشنایی مد نظرتان را تامین کند.

رنگ نور لامپ انتخابی

دومین پارامتری که قبل از خرید لامپ ال ای دی خطی باید به آن توجه کرد رنگ نور این لامپ­ ها است. لامپ­ های ال ای دی خطی این قابلیت را دارند که بسته به نوع تراشه مورد استفاده رنگ ­های نور مختلفی را تولید کنند. دقت داشته باشید اندازه­گیری رنگ نور در مقیاس کلوین است که از نور زرد، نارنجی گرم­تر تا آبی و سفید سردتر متفاوت است. اگر نور خاصی مد نظر شما است حتما رنگ لامپی که می­خواهید بخرید را بررسی کنید.

خروجی لومن

سومین عاملی که باید قبل از خرید به آن دقت کنید خروجی لومن است که یکی از مهم­ترین معیارها در ارزشیابی لامپ­های ال ای دی خطی است. به هر میزانی که خروجی لومن بیشتر باشد نور ساطع شده بیشتر است. پیشنهاد می­کنیم لامپی انتخاب کنید که خروجی لومن آن متناسب با نیازتان باشد.

میزان روشنایی و کیفیت نور

چهارمین عامل مهمی که قبل از خرید ال ای دی خطی باید به آن توجه کنید شاخص CRL یا نمود نور است که کیفیت نور را اندازه­گیری می­کند. با این تفاسیر لامپ­ های ال ای دی خطی با مقدار CRL بالاتر در مقایسه با لامپ­ های با مقدار CRL پایین­تر رنگ دقیق ­تری را تولید می­کنند. حتما در زمان خرید لامپ ال ای دی به درجه CRL لامپ انتخابیتان دقت کنید که پایین نباشد.

زاویه پرتو

به عنوان پنجمین عامل مهمی که در زمان خرید باید به آن توجه کنید زاویه پخش نور است. معمولا زاویه پرتو بزرگتر برای روشنایی­های عمومی و زاویه پرتو کوچک­تر برای روشنایی­ های نقطه­ ای استفاده می­شود.

تناسب با نیاز شما

ششمین عامل تاثیر گذار قبل از خرید شما سازگاری است. دقت داشته باشید با توجه به کاربردهای مختلف لامپ­ های ال ای دی، اطمینان خاطر داشته باشید که متناسب با نیاز شما هست یا نه.

اطمینان از سلامت لامپ

سلامت لامپ خریداری شده هفتمین عامل مهمی است که شما قبل از خرید لامپ ال ای دی خطی باید به آن توجه کنید. تولید لامپ­های ال ای دی به صورتی در نظر گرفته شده است که برای سلامت انسان مضر نیستند و حاوی هیچ ماده سمی یا خطرناکی که شناخته شده است نمی­باشند و طبق استانداردهای بین­المللی از لحاظ ایمنی تست شده است.

طول عمر لامپ

یکی از نکات طلایی در زمان خرید لامپ ال ای دی خطی و هشتمین نکته میزان طول عمر لامپ است. سعی کنید در زمان خرید به دنبال لامپی باشید که طول عمر طولانی داشته باشد و حداقل ۲۵۰۰۰ ساعت حتی بیشتر آزمایش و تایید شده باشد.

دارا بودن گارانتی

نهمین نکته ­ای که قبل از خرید باید به آن دقت کنید ضمانت نامه محصول است تا اطمینان خاطر پیدا کنید که شرکت تولید کننده آن لامپ از کلیه محصولات خود پشتیبانی می­کند. گارانتی یا ضمانت نامه باید شامل عیوب مکانیکی و الکتریکی و همچنین تعمیر و تعویض در مواقع ضروری باشد.

درجه حرارت

نکته دهمی که باید به آن توجه کنید میزان حرارت تولید شده توسط لامپ­ های ال ای دی خطی است. گرمای تولید شده توسط لامپ ال ای دی با توجه با کارآیی لامپ بوسیله برق ورودی به لامپ مشخص می­شود. میزان گرما به دمای محیط و اندازه لامپ استفاده شده بستگی دارد. بطور کلی لامپ­های ال ای دی به خاطر بازدهی بالاتر گرمای کمتری نسبت به لامپ­های رشته­ای یا هالوژن­ها تولید می­کنند.

محل قرار گرفتن و نوع استفاده

توجه به انواع مختلف لامپ­ های ال ای دی در بازار در زمان خرید یازدهمین عامل تاثیرگذار در خرید شما است. سعی کنید در زمان خرید ویژگی­ های خاصی که برای فضای خانه یا محل کارتان مورد توجه­ تان است را در نظر بگیرید و بر اساس شدت نور، دما و رنگ و اندازه، لامپ مورد نظرتان را خریداری کنید.

سازگاری با ولتاژ برق

عامل دوازدهم و آخرین و مهم­ترین نکته قبل از خرید لامپ­های ال ای دی خطی توجه به میزان حساسیت این لامپ ­ها به نوسان ولتاژ برق است. دقت داشته باشید لامپ­های LED به نوسانات ولتاژ بسیار حساس هستند. به همین علت مهم است که مشخصات لامپ­ ها را بررسی کنید تا اطمینان پیدا کنید قابلیت تحمل ولتاژهای مختلف را دارد.