آشنایی با پروفیل نبشی و انواع آن

امروزه از مقاطع مختلف آهنی و فولادی در صنایع مختلف استفاده می شود. پروفیل نبشی یکی از پرکاربردترین مصالح در صنایع مختلف چون ساختمان سازی به شمار می آید که از ۲ ضلع برابر یا نابرابر عمود بر هم با جنس های مختلف ساخته می شود. این مقاطع به صورت منفرد یا مرکب در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قصد تهیه و خرید مقاطع نبشی را دارید، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دیدن انواع محصولات پروفیل نبشی 

پروفیل نبشی چیست؟

پروفیل نبشی در واقع به نوعی پروفیل فلزی گفته می شود که سطح مقطع آن از ۲ ضلع برابر یا نابرابر عمود برهم تشکیل شده است (۲ ضلع با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه (قائمه) ساخته باشند). پروفیل های نبشی یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل در صنایع به شمار می آیند که به صورت تک یا ترکیبی برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این پروفیل به شکل L بوده و در نقشه ها نیز با همین حرف نشان داده می شود. از این نوع پروفیل در صنایع مختلف از قبیل ساختمان سازی استفاده می شود.

به طور کلی پروفیل نبشی به آهنی با ۲ ضلع عمود بر هم گفته می شود که سطح آن با روی پوشانده شده و در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشد و از این مقطع در سازه های مختلف استفاده می شود. جنس این پروفیل با توجه به نوع مصرف از انواع فلزها چون آهن، فولاد، استیل و آلومینیوم متفاوت می باشد.

پروفیل نبشی-آشنایی با پروفیل نبشی و انواع آن

انواع پروفیل نبشی

پروفیل نبشی به مقطعی گفته می شود که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی به صورت منفرد یا مرکب مورد استفاده قرار می گیرد. انواع پروفیل های نبشی مورد استفاده عبارتند از:

۱- نبشی آلومینیوم

این نوع نبشی با استفاده از قالب و به روش اکستروژن ساخته می شود. نبشی آلومینیوم در ۳ کیفیت خام، رنگ شده و آنودایز تولید و به بازار عرضه شده است. مقطع نبشی آلومینیوم از خواص بسیاری چون سبک وزن بودن و مقاوم در برابر زنگ زدگی، قابلیت جوشکاری و سوراخکاری برخوردار می باشد و از آن در سطح وسیعی استفاده می شود.

۲- نبشی گالوانیزه

این نوع نبشی از آهن و روی ساخته می شود که بین آنها لایه پیلی الکتروشیمیایی تشکیل شده است. این امر سبب می شود تا روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد عمل کند. روی در آند اکسید شده و با توجه به فعال تر بودن نسبت به آهن از پتانسیل اکسید بالاتری برخوردار می باشد. از این مقطع نبشی گالوانیزه در مکان هایی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی آهن وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

۳-نبشی استیل

این مقطع نبشی از شمش استیل به ۲ روش پرسی و فابریک ساخته می شود. تولید به روش پرسی با خم کردن ورق با استفاده از دستگاه رول فرمینگ و عملیات برشکاری به اشکال مختلف L و V تولید می شود. حال در روش فابریک استیل گداخته به وسیله نورد سرد و گرم به شکل نبشی درآورده خواهد شد. از این نبشی های استیل در مکان های باز و در معرض خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شود.

 آشنایی با پروفیل نبشی و انواع آن

آشنایی با مشخصه نبشی

اگر قصد خرید یا معرفی مقطع نبشی را دارید باید با مشخصه نبشی آشنایی داشته باشید. به طور کلی اندازه اضلاع و ضخامت پروفیل نبشی به عنوان ۲ مشخصه مهم نبشی به شمار می آیند. در نمایش نوع نبشی ابتدا حرف L نمایش داده می شود و ۲ عدد اول طول و عرض اندازه بال ها هستند و عدد سوم ضخامت هر بال نبشی محسوب می شود. به عنوان مثال L40*40*4 یعنی طول و عرض نبشی ۴۰ و ضخامت آن ۴ می باشد.

کاربردهای مقاطع نبشی

حال که با پروفیل نبشی و انواع آن آشنا شدید، بد نیست با کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا شوید. در ادامه برخی از کاربردهای مقاطع نبشی را بیان خواهیم کرد:

۱- استفاده در صنعت ساختمان سازی

از انواع پروفیل نبشی در سطح گسترده ای در بخش های مختلف ساختمان به صورت منفرد و مرکب استفاده می شود. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال ستون ها به صفحات فونداسیون
  • ساخت قاب ها
  • استفاده از نبشی در لب پله
  • استفاده به عنوان لولای درب
  • استفاده از نبشی در سقف های کرومیت برای بال بالایی تیرچه
  • استفاده در اتصالات مختلف مانند پل ها به ستون ها
  • ساخت ستون و خرپا

۲- کاربرد نبشی در پروژه های عمرانی

از انواع مقاطع نبشی در برخی از اجزای پروژه های مختلف عمرانی استفاده می شود. به عنوان مثال از نبشی خرد در سازه های مربوط به آسانسور استفاده می شود که به نبشی لقمه شهرت دارند.

۳- استفاده از نبشی در صنعت خودروسازی

۴- استفاده از نبشی در صنعت هواپیماسازی

۵- و…

خرید و فروش نبشی

همانطور که گفته شد از پروفیل نبشی برای مصارف مختلفی استفاده می شود. قیمت نبشی با توجه به کیفیت مواد اولیه، روش ساخت، ابعاد و وزن متفاوت خواهد بود. اگر قصد خرید نبشی را دارید، توصیه می کنیم به شرکت های معتبر تولید نبشی یا نمایندگی های مجاز فروش مراجعه کنید و از قیمت نبشی مطلع شوید. از معروف ترین شرکت های فعال در زمینه تولید نبشی، می توان به شرکت تراپاسیستم اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تراپاسیستم ارتباط برقرار کنید و از انواع پروفیل ها اعم از درز انبساط، نوار کنج، انواع کفشور ها به صورت کفشور خطی و مربعی و هزینه ها مطلع شوید.

پروفیل نبشی-آشنایی با پروفیل نبشی و انواع آن

سوالات متداول در خصوص پروفیل نبشی

۱-انواع سایزبندی نبشی و مشخصات نبشی چیست؟

پروفیل نبشی به صورت دو ضلع عمود بر هم از جنس آلومینیوم و یا استیل تشکیل شده اند و با توجه به نیاز مشتریان و هم چنین نوع کارکرد آن در ساختمان در سایزبندی های ۳ تا ۱۵ و در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند.

۲-محاسبه وزن نبشی به چه صورت است؟

وزن نبشی با توجه به وزن شاخه و سایز نبشی متغیر می باشد و از فرمول مشخصی پیروی می کند. وزن تقریبی نبشی برابر است با: مجموع طول بال نبشی * ضخامت نبشی * طول نبشی * ۷۸۵۰

۳-قیمت نبشی سوراخ دار و قیمت نبشی لقمه چقدر است؟

نبشی ها دارای انواع مختلف با کاربرد متفاوت هستند که در نتیجه قیمت های متفاوتی نیز ارائه می شود. از انواع آن می توان به نبشی سوراخ دار و  نبشی لقمه اشاره کرد. نبشی سوراخ دار در مواردی همچون قفسه بندی، میز کار، پلکان و پایه راهرو و هم چنین نبشی لقمه در صنایعی چون ساخت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاع از قیمت انواع نبشی با ما در تماس باشید.

۴-قیمت نبشی اصفهان و تهران چند است؟

نبشی ها با توجه به نوع مصالح، وزن و سایزبندی های مختلف متفاوت از دیگری است. برای مثال قیمت نبشی که با استفاده از آلومینیوم اصفهان تولید می شود ممکن است متفاوت از دیگر انواع مصالح باشد. برای اطلاع از قیمت نبشی با مشاورین تراپاسیستم از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

پروفیل نبشی رندک (Code: TP125) hight: 12.5 mm Length: 2.5 m

 

vd-seo 11 نوامبر, 2019