آشنایی با درز انبساط و کاربردهای آن

پروفیل درز انبساط – TVJ

پروفیل درز انبساط – TFJ

درز انبساط-آشنایی با درز انبساط و کاربردهای آن

یکی از روش های اصولی در صنعت ساختمان سازی و اجرای پروژه های عمرانی، استفاده از پروفیل درز انبساط و انقباض می باشد. این درزهای انبساط برای جلوگیری از خرابی های ناشی از تغییرات درجه حرارت محیط و فشارهای جانبی پیش بینی خواهند شد. مقدار و فواصل این درزها به عواملی چون نوع ساختمان، تعداد طبقات، نوع مصالح و آب و هوا بستگی دارد که مقدار دقیق آن توسط مهندس طراح تعیین خواهد شد. طراحی درز انبساط باید به صورت اصولی اجرا شده و نباید از مصالح بنایی برای پر کردن آن استفاده کرد. بنابراین اگر قصد آشنایی بیشتر با درزهای انبساط، عملکرد، محل های پیش بینی و نحوه اجرای آن را دارید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درز انبساط چیست؟

مهندسان پروژه های عمرانی برای جلوگیری از تغییرات مختلف از درزهایی در سازه استفاده می کنند. از مهمترین درزهای مورد استفاده در ساختمان، می توان به درز انبساط و درز انقباض اشاره کرد. این درزها به منظور جلوگیری از خرابی های ناشی از انبساط و انقباض ساختمان در اثر تغییرات درجه حرارت محیط تعبیه خواهند شد. درز انبساط در قسمت های مختلفی می تواند به کار برده شود. مانند جزئیات درز انبساط در کف و یا درز انبساط در سقف و دیگر موارد عمرانی همچون درز انبساط پل به کار گرفته می شود که در این صورت دیتیل درز انبساط ساختمان در هر یک از این موارد متفاوت خواهد بود. درز انبساط یکی از مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات و یراق آلات مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز می باشد به طوری که امروزه شما می توانید در بسیاری از سازه های بتنی شاهد استفاده از این محصولات باشید چرا که بتن یکی از سخت ترین اجزای مورد استفاده ساخت و ساز بوده که برای جلوگیری از رسیدن هرگونه آسیبی به این سازه ها، از تجهیزات مذکور استفاده می شود. به جرات می توان گفت که استفاده از این درزهای انبساطی مانع از ایجاد و تشکیل ترک ها در مقیاس های مختلف می شود. این محصولات می توانند تنش و استرس ناشی از انبساط حرارتی را به خود جذب کرده و از حرکت سازه های بتنی جلوگیری نماید. همچنین در نظر داشته باشید که فاکتورهای بسیار متعددی می تواند درز انبساط را تحت تاثیر قرار دهد که از مهم ترین و اصلی ترین این فاکتورها می توان به مواردی از جمله رطوبت، سن بتن، نسبت آب به سیمان، بازه حرارتی و نوع مصالح ساختمانی و غیره اشاره کرد. در ادامه مقاله نیز سعی بر آن داریم تا در مورد کاربرد و قیمت این تجهیزات، توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید. درز انبساط-آشنایی با درز انبساط و کاربردهای آن  

برای دیدن پروفیل کنج کلیک کنید. 

 

کاربرد درز انبساط

یکی از مهمترین و اصلی ترین آیتم هایی که سبب شده است تا امروزه بسیاری از مردم به دنبال راهنمای خرید و استفاده از درز انبساط باشند، کاربرد بسیار گسترده ی آن می باشد. از مهمترین کاربردهای مربوط به تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استفاده از درزهای انبساطی در ساختمان ها: امروزه شاهد استفاده بسیار گسترده از درزهای انبساطی در ساخت و سازهای ساختمان های مسکونی و اداری هستیم. در واقع هر ساختمانی که با سازه ی بتنی ساخته و تهیه می شود، بایستی از درزهای انبساطی نیز در این طراحی استفاده شود. همچنین در نظر داشته باشید که این تجهیزات ساختمان را در برابر آتش سوزی نیز محافظت کرده و از انتشار آتش جلوگیری می کند.
  • استفاده از درزهای انبساطی در پل ها: یکی از مهمترین کاربردهای مربوط به درزهای انبساطی، استفاده از آنها در ساختمان پل ها می باشد که جهت جلوگیری از انبساط و انقباض عرشه مورد استفاده قرار گرفته و درزهای انبساطی را به کمک مواد پر کننده ای پر می کنند. همچنین در نظر داشته باشید که از بهترین انواع درزهای انبساطی در پل ها استفاده می شود که مقاومت لازم را در برابر ترافیک داشته باشد.
  • استفاده از درز انبساط در جاده ها: درزهای انبساطی از موادی تهیه و طراحی شده اند که از خاصیت الاستیکی بسیار بالایی برخوردار بوده و در فونداسیون های بتنی جهت پوشش آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد.
درز انبساط-آشنایی با درز انبساط و کاربردهای آن درز انبساط-آشنایی با درز انبساط و کاربردهای آن

درزهای انبساط با چه مصالحی پر خواهند شد؟

به منظور پرکردن درز انبساط باید از مصالحی با قابلیت ارتجاعی بالا استفاده کرد و از لحاظ آب بندی و عایق حرارتی از مشخصه های مناسبی برخوردار باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که فاصله درزهای انبساط را با مصالح بنایی مانند ملات، بلوک و آجر پر نکنید. همچنین اگر در ساختمان های فلزی به ستون هایی در مجاور درز انبساط برخورد کردید که باید به صورت موقت با قطعات فلزی به یکدیگر متصل شوند، پس از استقرار کامل ساختمان باید این اتصالات را قطع نمایید تا ساختمان به طور کلی در محل انبساط از قسمت مجاور خود جدا شود. بنابراین از مصالح مناسب برای پوشش درزها باید استفاده کرد تا مانع از جابجایی در اثر تغییرات حرارتی و فشارها نشود و در نتیجه از خرابی ها جلوگیری به عمل آورد. از مهمترین متریال های مربوط در ساخت درزهای انبساطی می توان به پروفیل های آلومینیومی، برنج، استیل و پی وی سی اشاره کرد. هر یک از این متریال ها دارای مشخصه ها و ویژگی های به خصوصی هستند که شما می توانید بعد از بررسی های لازم، اقدامات مربوط به خرید و استفاده از بهترین مدل درزهای انبساطی را داشته باشید.

برای دیدن نور خطی کلیک کنید.

مشکلات ناشی از نصب درز انبساط چیست؟

از مهمترین و اصلی ترین مشکلات ناشی از نصب درز انبساط می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • نشت آب: در فصل های بارانی ممکن است آب از درزهای انبساطی به قسمت داخلی ساختمان نفوذ پیدا کند که این امر به دلیل عدم نصب صحیح درزهای مذکور می باشد.
  • افزایش حشرات: یکی از دیگر مشکلاتی که در صورت عدم نصب صحیح درزهای انبساطی ممکن است مشاهده شود، افزایش حشرات موذی می باشد. درزهای انبساطی یکی از بهترین مکان ها برای تجمع حشرات مزاحم بوده که بایستی به این موارد توجه لازم را داشته باشید.
اگر شما نیز می خواهید که مشکلات مربوط به درزهای انبساطی را به حداقل برسانید، می توانید نصب این تجهیزات را به دست افراد کاربلد و حرفه ای در این زمینه بسپارید تا هیچ گونه مشکلاتی را در استفاده از درزهای انبساطی مشاهده نکنید.

قیمت درز انبساط

یکی از مهمترین و اصلی ترین آیتم هایی که ذهن بسیاری از خریداران درز انبساط را به سوی خود مشغول کرده است، قیمت مربوط به این محصولات می باشد. شما می توانید به راحتی از همین وب سایت اینترنتی پیش روی خود، اطلاعاتی را در خصوص قیمت درزهای انبساطی به دست آورید. قیمت های عرضه شده برای درزهای انبساطی با توجه به کاربرد و مزیت های استفاده ای که دارند، بسیار مناسب و معقول می باشد و شما می توانید با توجه به قدرت مالی خود، بهترین و مناسب ترین این محصولات را تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار دهید. شما می توانید با خرید این محصول از مزیت های بسیار بالایی برخوردار باشید که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش طول عمر سازه، مناسب برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی و کاهش هزینه های جانبی نگهداری و غیره اشاره کرد.

درز انبساط-آشنایی با درز انبساط و کاربردهای آن

اصول اجرای درزهای انبساط

اجرای درز انبساط در سازه های عمرانی به دلیل ایجاد حداکثر جابجایی در برابر تغییرات درجه حرارت انجام می شود و در هنگام اجرا نباید از هیچ مصالح بنایی برای پوشش فضای درز استفاده کرد زیرا آن قسمت باید در محل درز از قسمت مجاور خود به طور کامل جدا باشد. این درز باید در تمام طول ساختمان ادامه پیدا کند اما در فونداسیون های یکپارچه این درزها تا روی پی ادامه خواهد داشت.

این درزها در زمان نازک کاری ساختمان باید به نحوی پوشانده شوند که مانعی برای جابجایی درز ایجاد نشود و این پوشش های خارجی باید در برابر عوامل بیرونی مانند آب و هوا و فشارها مقاوم باشند. به طور کلی در اجرای درزهای انبساط ساختمان باید محل احداث و فواصل درز با توجه به نوع ساختمان، تعداد طبقات، نوع زمین احداثی، مصالح مصرفی و آب و هوای منطقه تعیین شود. فاصله این درزها توسط مهندسان طراح با توجه به مطالعات و با توجه به عوامل موثر بر درزهای انبساط و انقباض تعیین خواهد شد.

تراپا سیستم ارائه دهنده انواع پروفیل نبشی، درز انبساط، نوار کنج و موارد مشابه می باشد که می توانید برای اطلاع از انواع محصولات تولیدی این شرکت به صفحات مربوطه مراجعه نمایید و یا با مشاورین ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.


کلام آخر

درز انبساط همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز بوده که شما می توانید بهترین و باکیفیت ترین این محصولات را به راحت از وب سایت اینترنتی شرکت تراپا سیستم تهیه و خریداری کنید. همچنین شما می توانید در خصوص راهنمای نصب و استفاده از این محصولات و انتخاب مناسب ترین آن ها، با همکاران ما از همین وب سایت پیش روی خود در تماس باشید و راهنمایی های مورد نیاز خود را به دست آورید. اگر شما نیز به دنبال افزایش میزان مقاومت و استقامت در ساخت و ساز خود هستید، می توانید خرید و نصب بهترین مدل های درزهای انبساطی را از دست ندهید و هم اکنون اقدامات مربوط به خرید را انجام دهید.

 

  • استفاده از درزهای انبساطی در ساختمان ها: امروزه شاهد استفاده بسیار گسترده از درزهای انبساطی در ساخت و سازهای ساختمان های مسکونی و اداری هستیم. در واقع هر ساختمانی که با سازه ی بتنی ساخته و تهیه می شود، بایستی از درزهای انبساطی نیز در این طراحی استفاده شود. همچنین در نظر داشته باشید که این تجهیزات ساختمان را در برابر آتش سوزی نیز محافظت کرده و از انتشار آتش جلوگیری می کند.

 این درزها به منظور جلوگیری از خرابی های ناشی از انبساط و انقباض ساختمان در اثر تغییرات درجه حرارت محیط تعبیه خواهند شد.درز انبساط در قسمت های مختلفی می تواند به کار برده شود. 

vd-seo 22 دسامبر, 2019