انواع پروفیل و کاربردهای آن در صنایع و ساختمان

از پرکاربردترین مصالح در صنایع و ساختمان سازی انواع پروفیل می باشد که به اشکال گوناگون تولید می شود. از بین انواع پروفیل موجود در بازار می توان از پروفیل های کامپوزیت و گالوانیزه نام برد که به صورت گسترده در صنعت ساختمان به کار می رود. از دیگر پروفیل ها موجود در بازار می شود به پروفیل های Z و HSS اشاره نمود که از استانداردهای لازم جهت کاربرد در صنایع و ساختمان سازی برخوردار هستند.

پروفیل چیست؟

پروفیل از جمله متریال های مورد استفاده در ساختمان سازی و صنایع می باشد که به اشکال گوناگون ساخته می شود. پروفیل های موجود در بازار بسته به نوع ساخت و کاربردهایی که دارد انواع مختلفی را شامل می گردد. در ادامه به برخی از نمونه های پروفیل و کاربردهای آنها اشاره می شود.

از این انواع می توان به پروفیل نبشی، پروفیل نوار کنج، پروفیل درز انبساط و… اشاره کرد که در ادامه به تفصیل به آنها می پردازیم.

انواع پروفیل و کاربرد آنها

از مزایای آشنایی با نمونه های مختلف پروفیل و کاربردهای آنها می توان محصول مناسب را با توجه به نوع کارکرد آن تهیه کرد. در یک دسته بندی کلی انواع پروفیل به پروفیل های صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می شود. در ساخت نمونه های مختلف پروفیل از بهترین مواد اولیه و با بهترین کیفیت استفاده می گردد.

پروفیل نبشی-انواع پروفیل و کاربردهای آن

انواع پروفیل ساختمانی

در حال حاضر از انواع مختلف پروفیل در صنعت ساختمان سازی جهت در و پنجره بهره گرفته می شود. از انواع پروفیل های ساختمانی می توان به پروفیل نورد گرم اشاره کرد که به صورت گسترده در ساختمان سازی کاربرد دارد. این پروفیل ها که به شکل قوطی می باشد از نورد گرم شمش فولادی ساخته می شود.

از دیگر انواع پروفیل های ساختمانی می توان به پروفیل نورد سرد اشاره کرد که به شکل ناودانی می باشد. پروفیل های نورد سرد از شکل دادن ورق های فولادی از طریق خم کردن و و پرس تولید می شود. از کاربردهای این پروفیل می توان به ناودانی، تیرهای تکیه گاهی مخصوص سقف کاذب و نیز چارچوب های در ساختمان اشاره نمود. نوع دیگر پروفیل از نوع مرکب است که ترکیبی از پروفیل گرم و سرد می باشد.

پروفیل کامپوزیت

در بین انواع مختلف پروفیل موجود در بازار پروفیل کامپوزیت به دلیل مزایای عالی و کیفیت منحصر به فرد در حجم گسترده در صنعت ساختمان به کار گرفته می شود. از پروفیل های کامپوزیتی می توان برای ساختمان سازی در آب و هوای سرد که احتمال ترک خوردگی ساختمان وجود دارد بهره گرفت.

این پروفیل استاندارد سبب جلوگیری از خوردگی ساختمان شده و عمر سازه را افزایش می دهد. پروفیل کامپوزیت به دلیل خاصیت غیر کشسانی که دارد جلو ارتعاشات ناشی از زلزله را گرفته و از این رو گزینه مناسب برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله می باشد. به دلیل خواص منحصر به فرد پروفیل کامپوزیت در اکثر بناها از این پروفیل بهره گرفته می شود.

پروفیل گالوانیزه

از بین مناسب ترین نوع پروفیل می توان به پروفیل گالوانیزه اشاره کرد که از قدرت مقاومت بالا برخوردار است. به صورت معمول از پروفیل های گالوانیزه برای در و پنجره های یو پی وی سی استفاده می شود.

از مزایای بهره گیری از پروفیل گالوانیزه در و پنجره در جلوگیری از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشو های درها و پنجره ها می باشد.

از دیگر خواص این پروفیل می توان به استحکام و مقاومت بالا در برابر فشارهای جوی اشاره کرد. از این رو در ساخت پنجره های برج های بلند از پروفیل های گالوانیزه استفاده می شود. از عوامل موثر در انتخاب ضخامت پروفیل های گالوانیزه برای ساخت پنجره می توان به سطح فشار وارده بر پنجره و میزان بزرگی آن اشاره کرد.

پروفیل نبشی-انواع پروفیل و کاربردهای آن

پروفیل z

پروفیل ها در یک دسته بندی کلی به دو گروه پروفیل های باز و بسته تقسیم می شود. از انواع پروفیل باز می توان از پروفیل z نام برد که معمولا در سقف سالن های بزرگ به کار می رود.

از موارد کاربرد این پروفیل که در ضخامت های مختلف تولید می شود می توان به سقف سالن های ورزشی، پارکینگ های بزرگ و انواع سوله و انبار اشاره کرد. پروفیل z انواع مختلفی دارد و به دلیل موارد استفاده فراوان در صنعت ساختمان سازی به اشکال مختلف ساخته می شود.

از موارد گسترده بهره گیری از پروفیل z می توان به اتصال سازه های با اسکلت فلزی مانند ساختمان های مرتفع اشاره نمود. این پروفیل که به صورت z و نیمرخ z تولید می شود موارد مصرف صنعتی متعدد دارد و متناسب با استانداردهای جهانی تهیه می گردد. در حال حاضر که به دلیل طبقاتی بودن ساختمان ها و بالا رفتن وزن سازه از انواع پروفیل به صورت ترکیبی استفاده می کنند.

پروفیل نبشی-انواع پروفیل و کاربردهای آن

پروفیل HSS

از بین پروفیل های باز می توان به پروفیل HSS اشاره نمود که پروفیل فلزی با سطح مقطع توخالی می باشد. از ویژگی های منحصر به فرد پروفیل HSS که سبب شده در صنایع ساختمانی به کار گرفته شود امکان استفاده بهینه از فضای خالی آن است. از فضای خالی این پروفیل می توان برای پر کردن بتن و به منظور بالا رفت مقاومت ساختمان در برابر فشار بهره برد.

پروفیل صنعتی

از دیگر انواع پروفیل می شود از پروفیل های صنعتی نام برد که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال از پروفیل های صنعتی در صنایعی از قبیل خودروسازی و صنایع نظامی استفاده می شود. همچنین در ساخت وسایل مختلف از جمله میز و صندلی و نیز در ساخت سوله انواع گوناگون پروفیل صنعتی کاربرد دارد.

 

 

تراپاسیستم از جمله شرکت های تولیدی معتبر در تولید انواع پروفیل نبشی، درز انبساط، نوار کنج و هم چنین انواع کفشور خطی، مثلثی، مربعی و… نیز می باشد. این شرکت به ارائه با کیفیت ترین محصولات به مشتریان خود می پردازد و رضایت مشتری را از آن خود می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پروفیل های تولید شده می توانید با مشاورین ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

پروفیل نبشی-انواع پروفیل و کاربردهای آن

vd-seo 1 ژانویه, 2020