جزئیات درز انبساط در کف

درز انبساط در کف، از مهمترین اجزای سازه های بتنی به شمار می آید. این محصولات محل ترک خوردگی بر اثر تغییرات طول دال بتنی را نیز تنظیم کرده و ترک ها را به سادگی به محل درزها انتقال می دهد.

اصولا درز انبساط در کف، زمانی کاربرد دارند که تنش های خمشی و همچنین کششی در بتن بتواند آسیب های جدی به سازه وارد آورد.

درزهای انبساطی در نمونه ها و ابعاد مختلف در کف ساختمان، کف جاده ها، پل ها و یا هر کف دیگری که دارای فونداسیون و یا دال باشد بکار گرفته می شوند و همراه با مواد پر کننده مختلفی پر شده و پوشش دهی می شوند.

بررسی جزئیات درز انبساط در کف ساختمان

درزهای انبساط در نمونه های مختلف جهت خنثی کردن انقباض و همچنین انبساط به وجود آمده از تغییرات حرارتی و البته رطوبتی در سازه های مختلف ساختمانی در اندازه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند، به کار بردن درزهای انبساط می بایست مطابق با اصول و استانداردهای مشخص شده ای صورت گیرد تا کاربران به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند.

همانطور که می دانید بتن ها از مهمترین مصالح به کار رفته در کف انواع سازه ها می باشند که سختی بسیاری داشته و دارای انعطاف پذیری کمی هستند. بنابراین برای جلوگیری از صدماتی که به علت حرکات بتن بر اثر نوسانات حرارتی و همچنین تغییرات رطوبتی در سازه ها ایجاد می شود، درز انبساط در کف می تواند از تشکیل ترک ها در هر مقیاسی جلوگیری کند.

جزئیات درز انبساط در کف

 

چگونگی عملکرد درز انبساط در کف

درز انبساط در کف این توانایی را دارد تا تنش به وجود آمده از انبساط های حرارتی را درون خود جذب کرده و امکان حرکت بین دو جزء بتنی در سازه را فراهم کند. شاخصه هایی نظیر نوع مصالح ساختمانی، بازه حرارتی، سن بتن و همینطور محتوای نسبت آب به کار رفته در سیمان، میزان رطوبت و بسیاری عوامل دیگر می تواند بتن را در مقابل انبساط، مستعد هرگونه ترک خوردگی و آسیبی قرا دهد.

در واقع گاهی اوقات انبساط و افزایش طول بتن به میزان ناچیزی یعنی ۱۵ میلیمتر است اما ممکن است در ساختمان و یا در موقعیت هایی که تلرانس نسبتا پایین است همین مقدار ناچیز هم بتواند آسیب های بسیار جدی به پیکره اصلی سازه وارد کند.

پس عدم بکار گرفتن درز انبساط در کف سازه های بتنی می تواند باعث شود تا دال ها به یکدیگر فشار وارد آورده و در نهایت سازه از هم گسیخته شده و فرو ریزد.

مواد سازنده درزهای انبساطی در کف

اینکه درز انبساط در کف از چه ماده و یا مصالحی ساخته می شوند تنها به میزان حرکت پیش بینی شده می تواند بستگی داشته باشد. تعدادی از درزهای انبساطی تنها از یک شکاف به همراه فاصله ای ساده ساخته شده که توسط مواد الاستیک با قابلیت تغییر شکل پر شده اند.

تعداد دیگری از درزهای انبساطی در واقع مکانیکی هستند که نیز جهت کنترل حرکت های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. البته توجه داشته باشید انواع درز انبساط در کف می توانند در بخش های گوناگونی از سازه های بتنی مانند فونداسیون و دال ها به کار گرفته شوند.

جزئیات درز انبساط در کف

 

کاربرد درزهای انبساط در کف سازی

کاربرد این محصولات در ساختمان های مسکونی و مراکز ادرای چیزی فراتر از کنترل کردن حرکات به وجود آمده از انبساط های حرارتی می باشد.

در حقیقت این درزهای انبساطی همچنین به کنترل نمودن ارتعاشات و البته لرزش های کوچک و نسبتا بزرگ و همینطور انتقال بار زنده در بین اجزای گوناگون ساختمان و حفاظت از اجزای مختلف سازه های بتنی در مقابل رطوبت کمک می کنند.

علاوه بر این جهت ایمن کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی و همچنین جهت جدا کردن بخش های گوناگون ساختمان از نمونه های مختلف درزهای انبساطی استفاده می شود به طوری که بعضی از مواد پر کننده در درزها مقاومت حرارتی خیلی بالایی دارند و از منتشر شدن آتش در زمان آتش سوزی در قسمت های مختلفی از ساختمان جلوگیری می کنند.

بهترین درزهای انبساط در کف

بسیاری از درزهای استفاده شده در کف ساختمان ها خصوصا در کف ساختمان های بزرگ با استفاده از مواد مقاوم مانند فلز پر می شوند تا از ماندگاری و همچنین مقاومت بالایی در برابر مصرف های مکرر و البته بارهای ناشی از تردد برخوردار باشد.

در بعضی از ساختمان ها نظیر بیمارستان ها و یا کارخانجاتی که تولید کننده مواد غذایی هستند، درزهای انبساطی به شیوه ای طراحی و نصب می شوند که به راحتی قابل تمیز شدن باشند. در کف جاده هایی که فونداسیون آنها بتنی می باشد درزهای انبساطی آنها معمولا از مواد الاستیکی ساخته می شوند و پوششی از آسفالت روی آنها قرار می گیرد.

در این میان تیم متخصص تراپاسیستم به ارائه انواع پروفیل نبشی، درز انبساط، نوار کنج و کفشور در مدل های مختلف کفشور خطی، مربعی، مستطیلی و… می پردازد که می توانید با خیالی آسوده به خرید با کیفیت ترین محصولات از این شرکت بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما از طریق قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

جزئیات درز انبساط در کف

vd-seo 15 مارس, 2020