اصول طراحی درز انبساط

استفاده از درز انبساط یکی از روش های اصولی برای اجرای پروژه های عمرانی به شمار می آید که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. آشنایی با طراحی درز انبساط می تواند مزیت های بسیار زیادی را برای شما داشته باشد.

به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این مطلب کمی بیشتر درباره درز انبساط و ویژگی ها و نحوه طراحی آنها صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم قصد آشنایی بیشتر با این موضوع را دارید به شما توصیه می کنیم حتما ما را در این مطلب همراهی کنید.

درز انبساط چیست؟

امروزه یکی از روش هایی که برای جلوگیری از تغییرات اضافه در پروژه های ساختمانی و عمرانی استفاده می شود طراحی درز انبساط است. این درزها یکی از بهترین روش هایی هستند که شما می توانید با استفاده از آنها از بروز خرابی های مختلف در اثر انبساط ساختمان از آنها استفاده کنید.

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تا استفاده از این روش بسیار محبوب باشد این است که بتن ها معمولا دارای ساختاری سخت می باشند که همین موضوع باعث می شود تا در اثر انبساط و انقباض فشار زیادی به آنها وارد شود. این موضوع باعث می شود تا استفاده از درزهای انبساط کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد و امروزه به شکلی گسترده از آن استفاده شود.

لازم به ذکر است که درز انبساط در جنس های پروفیل استیل و آلومینیوم تولید می شوند کاربردهای بسیاری دارند. شما می توانید محصولات پروفیلی خود را اعم از پروفیل نبشی، نوار کنج و حتی انواع کفشور خطی را از شرکت تراپاسیستم درخواست نمایید و بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

اصول طراحی درز انبساط

مرحله اول برای طراحی درزهای انبساط

اولین نکته ای که در طراحی درز انبساط باید به آن دقت داشته باشید این است که این درزها با چه مصالحی پر خواهند شد. در واقع شما باید از مصالحی در این درزها استفاده کنید که قابلیت ارتجاعی بالایی داشته باشند تا بتوانند در مقابل کشش و انبساط مقاومت کنند.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که به هیچ وجه سعی نکنید که فاصله بین این درزها و سایر بخش های بنا را با مصالحی همچون آجر و … پر کنید چرا که این کار نیز می تواند در قدرت کشش این درزها تاثیر گذار باشد.

در صورتی که در زمان طراحی درزهای انبساط برای ساختمان های فلزی از ستون هایی استفاده کرده اید حتما به این موضوع توجه داشته باشید بعد از ساخته شدن کامل بنا حتما این ستون ها را قطع کنید تا فضای کافی برای انبساط درزها وجود داشته باشد. یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تا مصالحی که در این درزها به کار گرفته می شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد این است که استفاده از مصالح مناسب مانع از جا به جایی در اثر تغییرات می شود.

اصول مهم برای طراحی درز انبساط

اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به طراحی و استفاده از درز انبساط در سازه مورد نظر خود هستید باید بدانید که برای این کار باید اصولی را رعایت کنید تا بتوانید درزهای انبساط را به شکل مناسبی طراحی کنید. اولین نکته این است که محل درز باید به صورت کامل از قسمت های مجاور جدا باشد و حتما باید توجه کنید که از هیچ مصالحی در این بخش استفاده نشود.

نکته دوم این است که این درزها حتما باید در کل ساختمان امتداد پیدا کنند تا ساختمان به شکل مناسبی بتواند در مقابل انبساط مقاومت کند.

پوشش های خارجی که برای این درزها انتخاب می کنید حتما باید این قابلیت را داشته باشند که در برابر عوامل بیرونی مانند باران، حرارت و فشار زیاد مقاومت کنند. قبل از آن که اقدام به طراحی درزهای انبساط کنید باید حتما سعی کنید عوامل مختلف مانند محل ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، نوع زمین و… را مورد بررسی قرار دهید.

اصول طراحی درز انبساط

نحوه نصب درز انبساط

بعد از آن که طراحی درز انبساط را به خوبی انجام شد زمان آن است که این درزها را نصب کنید. برای نصب کردن این درزها باید به چند نکته توجه داشته باشید. نکته اول این است که اگر از ترکیب مناسب بتن استفاده نکنید ممکن است ترک هایی در بتن به وجود بیاید که می تواند برای شما مشکل ساز شود.

در شرایطی خاص ممکن است میان درزهای انبساطی انقباض هایی رخ دهد که شما حتما باید این موضوع را پیش بینی کرده و متناسب با آن اقدام به نصب کنید. ترک های کوچکی که ممکن است در حین این عملیات به وجود بیایند را نادیده نگیرید چرا که با گذر زمان ممکن است این ترک ها بزرگتر شده و برای شما مشکل ساز شوند. شما می توانید از مصالحی مانند پر کننده درز، مواد آب بندی و … برای این درزها استفاده کنید.

طراحی نامناسب درز انبساط چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

در کنار مزایای بسیار زیاد، استفاده از درز انبساط می تواند مشکلاتی را نیز برای شما در پی داشته باشد. یکی از این مشکلات این است که اگر این درزها به خوبی عایق کاری نشوند ممکن است باعث نشت آب در آینده ای نزدیک شوند و باعث شوند که آب به سراسر ساختمان راه پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که ممکن است حشرات از طریق درزهای موجود وارد ساختمان شما شوند و باعث اذیت شدن شما در ساختمان شوند، به همین علت است که این درزها حتما باید به شکلی مناسب طراحی شوند.

در این میان شرکت تراپاسیستم به ارائه انواع با کیفیت ترین و مرغوب ترین پروفیل ها در مدل های پروفیل نبشی، نوار کنج، درز انبساط و هم چنین انواع کفشور خطی، مربعی و… می پردازد که همواره رضایت مشتریان را در اولویت کار خود قرار می دهد. برای دریافت مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدل های پروفیل های موجود در سایت تراپاسیستم با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

اصول طراحی درز انبساط

vd-seo 26 آوریل, 2020