پروفیل نبشی و استفاده آن در اتصال

پروفیل نبشی، یکی از پروفیل های پرکاربرد برای بالا بردن استحکام سازه های فولادی می باشد که به صورت منفرد و یا مرکب مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم که به معرفی بیشتر ویژگی های پروفیل نبشی و استفاده آن در اتصال مانند؛ روش تولید، انواع، نحوه محاسبه وزن و کاربرد آن بپردازیم.

پروفیل نبشی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نبشی به نوعی پروفیل گفته می شود که سطح مقطع آن از ۲ ضلع عمود بر هم تشکیل شده باشد. امروزه پروفیل نبشی یکی از مهمترین و پرکاربردترین مصالحی هستند که در پروژه های ساختمان سازی، عمرانی، صنعتی و… به صورت مرکب و منفرد مورد استفاده قرار می گیرند.

پروفیل ها انواع مختلفی دارند که در زمینه های مختلفی کاربرد دارند و می توان از هر یک از آنها به تناسب نیاز استفاده کرد. از جمله انواع این پروفیل ها که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد می توان به پروفیل نوار کنج، درز انبساط و همچنین کفشور خطی آلومینیومی و استیل شاره کرد.

پروفیل نبشی و استفاده های آن در اتصال

روش تولید و عرضه پروفیل های نبشی به بازار

روش تولید و ساخت انواع پروفیل نبشی به ۲ صورت پرسی و فابریک می باشد که در ادامه به طور خلاصه به معرفی هر کدام از این روش ها پرداخته ایم.

-تولید نبشی به صورت پرسی:

در فرایند تولید پروفیل نبشی به صورت پرسی، ورق های فولادی برش خورده با استفاده از دستگاهی به نام «رول فرمینگ» پرس می شوند و سپس با قرار دادن این ورق های پرس شده درون دستگاه رول فرمینگ، محصول نهایی به صورت پروفیل های پرسی تولید خواهد شد. یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این دستگاه سرعت زیاد آن می باشد، چرا که سرعت زیاد آن سبب میشود تا در مدت زمان کوتاهی بتوان تعداد بسیار زیادی از این نوع پروفیل های نبشی را تولید کرد.

-تولید نبشی به صورت فابریک:

در این روش تولید پروفیل نبشی، ورق ها از همان ابتدا به صورت نبشی از خط تولید بیرون می آیند و لازم نیست که هیچ کار اضافه ای بر روی آنها انجام شود.

انواع اتصال پروفیل نبشی و کاربردهای آن

به طور کلی پروفیل های نبشی با سایز های بین پنجاه تا صد و پنجاه میلیمتر برای برقراری اتصال بین ستون ها و صفحات فوندانسیون، پل ها به ستون ها، تیرآهن ها به بیم های باربر، ساخت خرپا و ستون مورد استفاده قرار می گیرند.

در هر نوع اتصالات ساده ای که در سازه ها وجود دارد، از پروفیل نبشی استفاده می شود که این اتصالات ساده شامل اتصال نبشی، اتصال نیم گیردار، اتصال گیردار و اتصال با نبشی نشیمن (تقویت شده و تقویت نشده) می باشند.

در زمان استفاده از پروفیل های نبشی شناسایی بهترین اتصال و بهره گیری از آن باعث می شود که ضریب اطمینان سازه تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر در صنعت ساخت و ساز بدون افزایش مقاطع و صرفاٌ با پیدا کردن فرم بهینه و استاندارد اتصال می توان ایمنی سازه ها را افزایش داد که یکی از مهمترین مزیت های این روش، صرف هزینه بسیار اندک برای بالا بردن کیفیت و ایمنی سازه ها می باشد.

حال ممکن است که این سوال برایتان پیش آمده باشد که بهینه ترین حالت اتصال برای پروفیل نبشی چه نوع اتصالی است؟

در پاسخ باید بگوییم، زمانیکه که ورق های اتصال با هر کدام از بال های نبشی زاویه پنجاه و چهار درجه ایجاد کنند و محل قرارگیری ورقه ها به نحوی باشد که مرکز ثقل آنها و نبشی ها در یک راستا باشند، اتصال ایجاد شده در بهینه ترین حالت ممکن خواهد بود.

پروفیل نبشی و استفاده های آن در اتصال

نحوه محاسبه وزن پروفیل نبشی

اندازه بال و ضخامت نبشی ها ۲ فاکتور اصلی و مهم در نامگذاری پروفیل های نبشی محسوب می شوند. یکی از عوامل بسیار مهم در زمان خرید مصالحی چون پروفیل نبشی، درز انبساط و نوار کنج، وزن آنها می باشد که به طور کلی برای محاسبه وزن نبشی ها باید اندازه بال ها در طول نبشی و ضخامت آن ضرب و عدد به دست آمده را در ۷۸۵۰*۲ ضرب نمود.

نکته بسیار مهمی که در زمان محاسبه وزن پروفیل های نبشی باید به آن توجه شود، این است که در رابطه گفته شده اندازه بال ها و طول نبشی باید با واحد متر قرار داده شود.

انواع پروفیل نبشی و استفاده آن در اتصال

در اینجا می خواهیم شما را با چند نمونه از پرکاربردترین پروفیل های نبشی آشنا کنیم:

-پروفیل نبشی آلومینیوم و استیل:

این نوع نبشی به طور کلی در ۳ نوع خام، آنادایز و رنگ شده در دسترس می باشد که از ویژگی های بسیار خوبی مانند وزن پایین، قابلیت جوشکاری، مقاومت در برابر خوردگی و امکان سوراخکاری برخوردار می باشد.

-نبشی گالوانیزه:

یکی دیگر از انواع نبشی های موجود در بازار، نبشی گالوانیزه بوده که در تولید آن از آهن و روی استفاده می شود. در فرایند تولید این محصول بین آهن و روی لایه پیلی الکتروشیمیایی قرار داده می شود تا روی در نقش آند و آهن در نقش کاتد عمل نمیاد. این نبشی یکی از بهترین نبشی ها برای استفاده در محل هایی است که احتمال خوردگی آهن در آن بسیار زیاد می باشد.

پروفیل نبشی و استفاده های آن در اتصال

قیمت پروفیل نبشی، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که معمولاٌ خریداران در زمان خرید این مصالح به آن توجه می کنند و تمایل دارند که محصول مورد نظر خود را با قیمت پایین تری خریداری نمایید.

خوشبختانه شرکت تراپا سیستم با عرضه انواع نبشی های باکیفیت و مقرون به صرفه توانسته است به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین مرکز ارائه دهنده پروفیل های نبشی تبدیل شود. از این رو شما عزیزان با مراجعه به این وب سایت می توانید نبشی، نوار کنج، درز انبساط و انواع کفشور خطی و مربعی و… مورد نظر خود را با کیفیت مطلوب و در عین حال مقرون به صرفه خریداری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تراپاسیستم از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

پروفیل نبشی و استفاده های آن در اتصال

vd-seo 10 می, 2020